اصول عکاسی از محصولات غذایی

آموزش تخصصی عکاسی با تکنیک های جدید دنیا

اصول عکاسی از محصولات غذایی

۱۳ بازديد

راهنمای عکاسی از غذا برای مبتدیان و تکنیک های بهبود عکاسی از غذا

دنیای عکاسی از غذا بسیار گسترده است.
در یک سو عکس هایی از غذاهای افراد در اینستاگرام پیش از خوردن آن قرار دارد و از سوی صنعت میلیون دلاری تبلیغات، کتاب ها و مجلات آشپزی و عکس های حرفه ای از غذاها و میوه ها قرار دارند.
تفاوتی ندارد به کدام گروه تعلق دارید، با دنبال نمودن نکات ذکر شده در اینجا می توانید بهترین عکس ها و تصاویر را از غذاهای خود داشته باشید.
به دلیل تقاضای بالایی که از این عکس ها عموما به دلایل تبلیغاتی می شود، غذاها موضوع جذابی برای تحقیق و بررسی توسط دوربین ها هستند، نکات زیر را در کنار آموزش های دیگر دنبال کنید.
به زودی خواهید یافت که دنیایی از اطلاعات در این خصوص در پیش روی شما قرار خواهد داشت.

به سراغ کتابخانه و کتابفروشی ها بروید و از بخش کتاب های آشپزی، دستور پخت غذاهای مختلفی را همراه با عکس ها مشاهده خواهید نمود.
تکه های سبزیجات تزیین شده با سس بر روی بشقاب سفید و میزآرایی زیبا عکس های جالبی از آب درخواهند آمد.
برخی مواقع عکاسی تمرکز اصلی کتاب بوده و دستور پخت در درجه ی دوم قرار می گیرد.
اما چگونه از غذا عکاسی کنیم و این نتایج چگونه به دست خواهند آمد؟

عکسهای تبلیغاتی غذا جذاب ترین بخش عکسهای تجاری است. عکاسی از مواد غذایی روش ها و ترفندهایی خاص دارد که عکاسان حرفه ای از آنها استفاده می کنند.

اهمیت عکسهای تبلیغاتی غذا در تبلیغات

عکاسی از غذا و محصولات این صنعت تاثیر ویژه ای در فروش شرکت های تولید کننده این بخش دارد.
عکاسی تبلیغاتی مواد غذایی بهترین شیوه تبلیغ و معرفی برندهای صنایع غذایی است

 

مزایای عکاسی مواد غذایی در تبلیغات

تصور کنید محصول جدیدی در بخش صنایع غذایی تولید و به بازار عرضه شود.
مادامی که عکس جذابی از محصول تهیه و منتشر نشود اقبال کمتری برای فروش خواهد داشت.

 

عکاسی از غذا و محصولات این بخش مزایای متعددی برای برندهای تولید کننده خواهد داشت.

– معرفی مناسب محصولات غذایی به شکلی جذاب به بازار هدف
– معرفی برند و تولید کننده به شکلی حرفه ای
– کمک به بازاریابی مستقیم برای فروش بیشتر
– موثر در تبلیغات غیر مستقیم از طریق انتشار در شبکه های اجتماعی
– ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از محصول
– افزایش فروش محصول

 

عکاسی از غذا، ژانری جذاب برای عکاسان تبلیغاتی

عکاسی مواد غذایی را شاید بتوان ژانری خوشمزه برای عکاسان تبلیغاتی معرفی کرد.
دلیل این موضوع ارتباط عکاس با سوژه های خوراکی است. سوژه هایی که باید با هنر خلاقیت و تکنیک به جذاب ترین حالت ممکن نمایش داده شود.

عکاسی مواد غذایی زیر شاخه عکاسی تبلیغاتی است.
به لحاظ اهمیتی که صنعت مواد غذایی داشته عکاسی این بخش بعنوان شاخه ای تخصصی در بین عکاسان شناخته می شود.

عکاسی از غذا به دلیل کار کردن با سوژه های خوراکی و معمولا رنگی مفرح است.
خروجی این سفارشات عکسهایی پر رنگ و لعاب همراه با جذابیت برای عموم مردم خواهد بود.

 

عکسهای تبلیغاتی غذا باید اشتهابرانگیز و ترغیب کننده باشد. به شکلی که ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کرده و حس خوبِ استفاده از محصول را تداعی کند.
عکاسی مواد غذایی شامل طیف گسترده ای از سوژه های خوراکی می شود.
غذاهای سنتی، غذاهای بین المللی، فست فود ها، نوشیدنی ها، شیرینی و شکلات، بستنی و قهوه همگی از سوژه های این نوع سفارشات هستند.

 

 

عوامل مهم در تولید عکس تبلیغاتی مواد غذایی

عوامل مختلفی برای تهیه عکسهای حرفه ای از مواد غذایی تاثیرگذار هستند که بصورت خلاصه اشاره می کنم:

  • تجهیزات حرفه ای شامل دوربین، لنز و ابزارهای نورپردازی
  • دکور و فضاسازی متناسب با هر سوژه
  • اکسسوار مرتبط با هر سفارش
  • کانسپت و ایده عکس
  • خلاقیت
  • نورپردازی ویژه
  • انتخاب زاویه و ترکیب بندی مناسب
  • چیدمان و رنگ در عکسهای مواد غذایی
  • سرعت عمل در اجرا
  • ادیت حرفه ای عکس مواد غذایی

 

تجهیزات مناسب عکاسی مواد غذایی

استفاده از تجهیزات حرفه ای، مهمترین عامل تولید عکس با کیفیت است.
دوربین های حرفه ای SLR تا لارج فرمت که از سنسورهای با کیفیتی بهره مند بوده و انتخاب مناسبی برای این ژانر هستند.
کیفیت تصویر این دوربین ها امکان استفاده عکس ها در سایزهای بسیار بزرگ را مقدور می سازد.

 

لنزها هم تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر و ایجاد جذابیت در عکسها دارند.
لنزهای ماکرو و تله که از دیافراگم های باز برخودارند با ایجاد عمق میدان کم تصاویری حرفه ای را خلق می کنند.
انتخاب لنز مناسب و با کیفیت تاثیر زیادی در تهیه عکسهای جذاب دارد.

 

دکور و اکسسوار در عکاسی مواد غذایی

دکور و لوازم جانبی یکی از مهمترین اجزاء عکسهای تبلیغاتی غذا هستند.
دکور بخش مهمی در عکاسی مواد غذایی است، چرا که می توان حس خاصی را به مخاطب القا کند.

دکور مناسب و فضا سازی واقعی حس حضور در صحنه را برای مخاطب ایجاد می کند.
این موضوع با تاثیر گذاشتن بروی بیننده به موفقیت تبلیغ کمک خواهد کرد.

برای تولید عکسهای حرفه ای از مواد غذایی دکورهای مختلفی نیاز هست.
از دکورهای ساده گرفته تا فضا سازی های سنگین که بنابر نوع سفارش و نیاز مشتری تهیه و اجرا می شود.

گاهی برای بعضی سفارشات نیاز به دکورسازی نبوده و می توان در فضای واقعی کارفرما عکسها را تهیه کرد.
عکاسی از غذا های مدرن بروی میز رستوران و عکسهای قهوه در فضای کافی شاپ بسیار جذاب خواهد بود.

در این نوع سفارشات استفاده از مدل انسانی از مزایای این سبک عکسها خواهد بود.
کافیست فقط بخشی از مدل تحت عنوان آشپز، گارسون یا باریستا در کارد قرار گیرد.

 

اکسسوار
با توجه به سوژه های مختلف در عکاسی از مواد غذایی لازم است اکسسوار متناسب با سوژه انتخاب کنید.
ظروف در عکاسی از غذا اکسسواری مهم بوده و باید به تناسب سفارشات انتخاب و استفاده شود. برای مثال استفاده از ظروف مدرن برای تبلیغ غذای سنتی ای مثل آبگوشت مناسب نیست.

 

نورپردازی در عکاسی مواد غذایی

نور نقش مهمی در تولید عکسهای هر ژانری دارد. اما نورپردازی هدفمند سوژه مهمترین دلیل خلق عکسهای متفاوت و حرفه ای است.
استفاده مناسب از تکنیک های نورپردازی وجه تمایز عکاس حرفه ای از آماتورها است.

ایده های مختلفی را برای نورپردازی عکسهای غذا می توان اجرا کرد.
قرار دادن پارچه ای با سوراخ های متعدد در جلوی نور اصلی باعث ایجاد سایه روشن در بخش های مختلف دکور می شود.
این تکنیک اگر درست اجرا شود حس تابش نور طبیعی از پشت پنجره را تداعی می کند.

تاباندن نور موضعی بروی سوژه هایی مثل غذاهای چرب، سبزیجات تازه و مرطوب حس تازگی را نمایش می دهد.
گاهی استفاده از نور طبیعی روز انتخاب مناسب تری است. این نور حس فضای واقعی در عکس ایجاد می کند.

ترکیب بندی در عکاسی از مواد غذایی

ترکیب بندی مناسب از ملاک های عکسهای حرفه ای است. ترکیب بندی در عکسهای تبلیغاتی مواد غذایی هم اهمیت ویژه ای دارد.
کادرهای بسته انتخابی مناسب برای عکسهای غذایی است. نیازی نیست بخش های کامل دکور و اکسسوار در کادر قرار گیرند.

انتخاب زاویه مناسب برای هر سوژه و استفاده از کادرهای خلاق جذابیت عکسهای این بخش را بیشتر می کند. عکاسی زاویه بالا از مواد غذایی همیشه جذاب بوده، اما سلیقه در چیدمان نکته مهم این سبک عکسها است.
عکاسی از شیرینی جات با زاویه پایین و دیافراگم باز منجر به عمق میدان کم و جذابیت بیشتر عکس خواهد شد.

 

ایده پردازی در عکاسی از غذا

عکسهای تبلیغاتی مواد غذایی با در نظر گرفتن اهداف و کاربرد آنها تهیه می شوند.
گاهی با هدف طراحی بسته بندی، گاهی برای تبلیغ یک برند بروی بیلبورد و موارد متعدد دیگر

اهداف استفاده از عکسهای تبلیغاتی هر چه که باشد باید مفهومی را به مخاطب منتقل کند.
ایده ها و مفاهیم عکسها باعث تاثیرگذار بودن و موفقیت تبلیغ می شود.

ایده پردازی ابزاری مهم برای نشان دادن مفاهیم و تفکرات تولید یک محصول است.
عکاسی مواد غذایی هم نیازمند ایده پردازی و ارائه کانسپت به مخاطب است.

مراحل ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی غذا با بررسی اهداف کارفرما انجام می شود.
برای ایده پردازی این سفارشات باید با نظرات و تفکرات سفارش دهنده آشنا شوید.

 

چیدمان در عکاسی از مواد غذایی

ایجاد ریتمی هماهنگ در عکس با استفاده از چیدمان عناصر و سوژه از مزایای عکسهای موفق است.
نوع چیدمان دکور، اکسسوار و سوژه نسبت به هر سفارش متفاوت است و باید با دقت و حوصله انجام شود.

خلاقیت و سلیقه در چیدمان عکسهای غذا مهمترین امتیاز برای عکاس است.
خلاقیت در این بخش باعث می شود در هر سفارش عکسهایی متفاوت از قبل تهیه کنید.

رنگ نقش مهمی در عکاسی از مواد غذایی دارد.
استفاده از اکسسوار رنگی جذابیت بیشتری به عکسهای مواد غذایی می دهد.
ظروف رنگی و یا سبزیجات تازه در کنار مواد غذایی می تواند به عکس رنگ و لعابی مضاعف ببخشد.

 

سرعت عمل در عکاسی مواد غذایی

یکی از چالش های عکاسی مواد غذایی برخورد با سوژه های غذایی حساس به دما است.
سوژه هایی مثل بستنی، سبزیجات و بعضی مواد غذایی پخته شده تحت تاثیر دمای محیط تغییر شکل می دهند.

برای جلوگیری از این مشکل چند راهکار وجود دارد که در زیر توضیح داده ام:

– دمای محیط را با دمای مناسب برای سوژه تطبیق دهید.
– سوژه ها را بعد از آماده کردن دکور و انتخاب زاویه در کادر قرار دهید.
– هنگام عکاسی سرعت عمل به خرج دهید.

 

ادیت در عکاسی مواد غذایی

همانطور که در سایر مقالات توضیح دادم برای تهیه عکسهای حرفه ای باید از فرمت خام استفاده کنبد.
مزیت فایل RAW باز بودن دست ادیتور برای ویرایش های نرم افزاری سنگین و زمانبر است.

ادیت معمولا در عکاسی از مواد غذایی متفاوت از سایر سفارشات است. مراحل ادیت عکسهای مواد غذایی با ظرافت و تکنیک های متفاوتی انجام می شود.

تعادل رنگ عکس از اصولی ترین موارد در بخش ادیت عکس های مواد غذایی است.
عکسهایی با مشکل ته رنگ که باعث می شود رنگ سوژه واقعی نباشد تصاویر موفقی برای تبلیغات نیستند. استفاده از افکت های نرم افزاری در بعضی سفارشات حسی دراماتیک را در عکس ایجاد می کند و باعث جلب توجه بیشتر بیننده خواهد شد. اما باید توجه کرد که این افکت ها مناسب هر نوع سوژه ای نیست.

 

خلاقیت اصل مهم در عکاسی از مواد غذایی

تمام موارد ذکر شده عوامل مهمی برای تولید عکسهایی حرفه ای در بخش صنایع غذایی است.
اما خلاقیت نکته مهمتر و کلید موفقیت در عکاسی از مواد غذایی خواهد بود.

خلاقیت را در اکثر مواردی که ذکر شد می توان جای داد، خلاقیت در نورپردازی، چیدمان، ترکیب بندی و ایده پردازی
خلاقیت در عکسهای مواد غذایی یک محصول می تواند پل موفقیت برند مذکور باشد.

آنتی اکسیدان چیست؟

علاوه بر ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر (و سایر مواد مغذی و ریز مغذی ها) ، مواد غذایی حاوی بسیاری از ترکیبات دیگر هستند که برای سلامتی ما مهم می باشند. مطابق با گفته ی انستیتوی ملی بهداشت ، آنتی اکسیدان ها به عنوان مواد طبیعی یا ساخته شده توسط انسان تعریف شده اند که می توانند از آسیب اکسیداتیو یک سلول جلوگیری کنند یا آن را به تأخیر بیاندازند.

این ترکیبات یک گروه هستند ، به این معنی که فقط یک نوع آنتی اکسیدان وجود ندارد. نمونه هایی از انواع آنتی اکسیدان ها عبارتند از: فلاونوئیدها (مانند آنتوسیانین) ، کاروتنوئیدها (مانند لیکوپن) و بسیاری از ترکیبات دیگر که در انواع مختلف مواد غذایی یافت می شوند.

سالم زیبا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.